Waarom zou je kiezen voor Z CAM en bijbehorende accessoires>

Waarom ik koos voor Z CAM

Waarom ik koos voor Z CAM en de accessoires die ik gebruik voor mijn rig.

Door: Daan Hocks

CAMERA

Laat ik vooropstellen dat ik denk dat er naar mijn idee geen ‘beste’ camera bestaat. Het hangt er maar net vanaf wat je wilt maken en op welke manier. In mijn geval viel de keuze op de Zcam E2 4K.
Waarom? Los van de geweldige beeldkwaliteit en de mogelijkheid om intern ProRes op te kunnen nemen is het eigenlijk vooral vanwege de ‘formfactor’. Ofwel de vorm van de camera en waar wat zit. Daar heeft deze camera op zijn directe concurrent naar mijn idee echt een streepje voor.

De camera heeft geen monitor, enkel een klein schermpje en is compact en vierkant. Eigenlijk is het oneerbiedig gezegd een sensor in een doosje. En dat vind ik er nou juist zo geweldig aan. Ik ben namelijk iemand die elke keer andere setups maakt afhankelijk van wat de opdracht is. Klein, licht en snel voor docu werk. Groot en log voor in de studio.

Er is wel één setup waar ik altijd op terugval of weer bij uitkom.
Die ga ik nu voor jullie uitgebreid toelichten:

CAGE

De SmallRig cage 2264 zit eigenlijk standaard om de Z-cam heen, het is als het frame van een fiets. Hier schroef je alles op en aan, en het geeft rigiditeit aan je camera. De smallrig is een prima design, het doet wat het moet doen. Er zijn mooiere en ook varianten die meer snufjes bieden, maar uiteindelijk gaat het om een paar schroefgaten. Keep it simple.

HARDWARE

Voor veel van de hardware onderdelen grijp ik naast SmallRig naar Vocas. Een Nederlands merk met kwalitatief hoogstaande producten. Vergeleken met SmallRig zijn ze behoorlijk aan de prijs, maar voor sommige onderdelen is dat beter te verantwoorden omdat ze met je meeverhuizen van camera naar camera. En, geloof mij, je wordt wel blij van de kwaliteit van hun spullen.

Voor de basis waar de camera op staat heb ik een Vocas Pro rail support 15 mm Type Q.

Ook heb ik van Vocas een adjustable Handgrip extender die het makkelijk maakt om je Handgrip te plaatsen waar je wilt.

HANDGRIP

De Element-gear houten handgreep is een beetje een rare, en zou ik niet direct aanraden voor Z-cam gebruikers.
Begrijp me niet verkeerd, het is een ergonomisch heerlijke handgrip en hij werkt nu perfect. maar ik heb zelf de Arduino in de grip samen met een vriend moeten programmeren om goed werkend te krijgen met het LANC protocol van Z-cam. Niet echt aan te bevelen, mits je je verveelt.

Ik heb wel erg goede dingen gehoord over de Clutch grip van RVLVR, dus mocht je er één zoeken dan lijkt die me een perfecte match voor Z-cam gebruikers.

TOP HANDLE

Voor de Top Handle (de handgreep bovenop de camera) ben ik gegaan voor een model van Wooden Camera, de NATO plus versie. Voornamelijk omdat deze grip eenvoudig te draaien is zodat als deze in de weg zit, je hem makkelijk uit de weg kan halen. Vooral in situaties waar snel iets gemonteerd moet worden op de camera kan dat ideaal zijn.

Ook kun je deze top handle van links naar rechts schuiven op een NATO rail. Dat is vooral belangrijk als je wilt dat de horizon van je camera recht is terwijl je de camera bij de top handle vast hebt. Ook als je de camera aan een Easyrig hangt is het links rechts kunnen schuiven erg fijn, dat maakt het balanceren van de camera een stuk eenvoudiger.

ACCU’S EN BATTERYPLATE

Na jaren van werken met Sony NPF batterijen heb ik een tijd terug de sprong gemaakt naar V-lock accu’s. Wat een verademing! Je kunt de camera (met een kleine monitor) makkelijk een dag lang draaien op één 98Wh Accu. De accu voorziet alle accessoires van stroom, dus je hoeft niet diverse accu’s in de gaten te houden. Ik heb gekozen voor de compacte Mini V-LOK lijn van Hawk Woods. Super degelijke maar simpele accu’s die lekker klein zijn en perfect passen op hun VLM-DC6 battery-plate.
Deze plate staat op de rails en heeft vier D-taps- en een USB power-out. Ideaal omdat het eigenlijk op elke rig of camera past.

Onder de accu zit op het uiteinde van mijn rails een Vocas 15 mm Rubber chest brace. Dat is een rubber stootblok zodat je de camera prettig tegen je borst aan kunt duwen en daarmee de camera lekker stabiel kunt houden. Aanrader!

TURBOMOUNT

Op de Z-cam heb ik een Metabones speedbooster ULTRA 0.71x. Deze maakt dat in praktijk de Z-cam zich gedraagt als aan 35mm chip camera. Geweldig ding! Maar behoorlijk aan de prijs. Om eerlijk te zijn ben ik een beetje in deze manier van werken gerold door de camera’s die ik hiervoor had. ik kan me voorstellen dat als je nu zou beginnen en op zoek bent naar die 35mm look dat je de investering van een Metabones achterwege laat en misschien net iets meer opzij zet voor een camera met een grotere chip zoals de Z-cam E2-S6, of gaat voor de E2-M4 met een Turbomount.
Maar goed, die was er nog niet toen ik mijn Z-cam kocht.

LENZEN

Op die speedbooster gebruik ik vintage Leica R Lenzen. Dat zijn oude jaren ‘70 manual focus lenzen die ik bij elkaar heb gesprokkeld op Ebay en Marktplaats en heb gemodificeerd voor het gebruik met een follow focus. Waarom vraag je je af? Dat heeft alles te maken met de look die ze geven. Dat is eigenlijk voer voor een hele andere blog maar laten we het erop houden dat ik simpelweg het beeld dat ze geven erg mooi vind.
Is het praktisch? Nee. Heb ik het er voor over? Ja.

Wil je liever een praktisch alternatief?
De Meike Cineprimes zijn top!  Ze hebben een uitstekende prijs kwaliteit verhouding en geven een strak en modern beeld. Ze zijn qua look een beetje een blank canvas, niet heel uitgesproken.
De Meike’s zijn natuurlijk wel alleen in manual focus te gebruiken.

FOLLOW FOCUS

Om mijn lenzen op een handige manier scherp te kunnen stellen heb ik een follow focus, de Vocas MFC-01.
Het belangrijkste bij een follow focus is dat er geen speling op zit, let daar op als je er één uitzoekt!

MATTEBOX

Vooraan op de rails staat de Vocas MB-216 matte box, ik heb bewust niet voor clip-on gekozen omdat ik best vaak in mijn eentje lenzen sta te wisselen en het lijkt me niet handig als je dan ook nog staat te goochelen met een mattebox in je handen.
Deze heb ik dus op een rails staan en kan ik deze naar voren schuiven op de rails om zo ruimte te maken voor lenswissels.

In de mattebox is plaats voor twee filters, voor mij meer dan genoeg. Je kunt zo je IR-ND filter combineren met bijvoorbeeld een Pola of een Black Pro-Mist of GlimmerGlass.

Sidenote:
Met de komst van de elektronische ND filters in de flagship Z-cam camera’s rijst de vraag of het wel zo verstandig is om te investeren in dure ND filters. Misschien is een zonnekap genoeg en heb je geen matte box nodig?

MONITOR

Aan de top handle zit via een NATO rail een 7” Small HD Focus monitor bevestigd.
De keuze voor Small HD heeft eigenlijk alles te maken met de user interface die ze hebben. Die is eenvoudig en toch heel veelzijdig en biedt krachtige mogelijkheden.
De 7” inch versie is erg fijn om te gebruiken en is voldoende groot om goed op te zien of je focus goed ligt, ook voor 4K.

Soms is de 7” een tikkie aan de grote kant en ga ik met de 5” op stap. Maar ik merk dat ik op de 5” toch vaak weer aan het inzoomen ben om te dubbelchecken of alles wel scherp is.

Met de komst van Pro-Res RAW via HDMI op de Z-cam is de keus voor Small HD echter minder voor de hand liggend.
Atomos biedt monitors die ook ProRes RAW uit de Z-cam kunnen opnemen op een SSD op de monitor, dat is natuurlijk een fantastische nieuwe feature. Al is de compatibiliteit van ProRes RAW met editing software nog niet overal even goed. En daarnaast vind ik de afhankelijkheid van een HDMI kabel voor je opnames wat spannend.
Voorlopig werk ik nog even op ‘standaard’ ProRes intern op C-fast kaarten, dat ziet er ook fantastisch uit!

UPGRADES

Ik zit met lichte jaloezie te kijken naar de Flagship Z-cam’s, de S6 en F6.
Dat is wel een upgrade die er wat mij betreft een keer gaat komen.

Ik ben er alleen nog niet helemaal over uit welke van de twee het moet worden.
De s6 heeft voor zich spreken dat het een industrie standaard sensor maat is, gelijk aan 35mm camera’s en bijvoorbeeld de Arri Alexa. Er passen dus ongelofelijk veel mooie lenzen op die goed te verkrijgen zijn bij de verhuurbedrijven. En, niet onbelangrijk hij is ook een stukje betaalbaarder dan de F6.

Maar ja dan zie ik beelden uit de F6 en denk ik- WOW! Dat ziet er zo nu en dan wel echt waanzinnig uit. Daarnaast kun je in theorie de F6 ook in crop mode gebruiken met de zelfde lenzen als met de S6. Dus waarom niet?

Ik ga nog een keer alle voors-, tegens en mijn overwegingen naast elkaar zetten in een nieuwe blog.

Eerst maar weer eens wat filmen!
To be continued..

On Key

Related Posts

Waarom zou je kiezen voor Z CAM en bijbehorende accessoires>

Waarom ik koos voor Z CAM Waarom ik koos voor Z CAM en de accessoires die ik gebruik voor mijn rig. Door: Daan Hocks CAMERA Laat ik vooropstellen dat ik denk dat er naar mijn idee geen ‘beste’ camera bestaat. Het hangt er maar net vanaf wat je wilt maken en op welke manier. In

Z CAM E2-M4 en prijsverlagingen

Z CAM E2-M4, PRIJS VERLAGINGEN & NIEUW FEATURES Z CAM heeft de nieuwe E2-M4 aangekondigd, mede als prijsverlagingen voor de S6 en F6 Door Cine Support De nieuwe Z CAM E2-M4 is eigenlijk identiek aan de huidige E2, maar zonder de sync feature. De E2-M4 heeft precies dezelfde body als de E2-S6 en E2-F6, maar

Blackmagic Design kondigt de ATEM Mini Pro aan

Door Cine Support De originele ATEM Mini werd na de aankondiging een ongelofelijk succes vanwege de prijs. Als gevolg van het COVID-19 pandemie, is er veel behoefte   Door de huidigeen nu de huidige behoefte om meer live streaming in plaats van face-to-face meetings en beurzen doen als gevolg van de COVID-19 pandemie live streaming

Z Cam E2(C) Livestream mogelijkheden

Versla jouw concurrentie met “cinematic live stream” Vandaag de dag zijn er steeds meer filmmakers en video productiebedrijven die hun business model aanpassen aan de huidige situatie van het Coronavirus. Steeds meer professionals zetten in op het live streaming fenomeen. Ook deze tak van sport zal binnen een aantal weken verzadigd zijn. Dus hoe kan

×